کولینگ تاور مهتاب گستر کولینگ تاور مهتاب گستر .

کولینگ تاور مهتاب گستر

دستگاه هواساز مهتاب گستر

هواساز - مهتاب گستر

دستگاه هواساز یا هوارسان (AHU) و نحوه عملکرد آن

دستگاه هواساز، دستگاهی برای فیلتر کردن، تنظیم رطوبت، تنظیم دما، کنترل سرعت، جهت و توزیع هوای ورودی به ساختمان، آپارتمان، سوله صنعتی و یا هر نوع ساختمان دیگری است و به همین خاطر از نظر کاربرد به انواع هواساز ساختمانی (آپارتمانی یا همان هواساز خانگی) و نیز هواساز صنعتی و البته هواساز هایژنیک (هواساز بیمارستانی) تقسیم بندی می شود.

دستگاه هواساز معمولا جعبه فلزی بزرگی است که شامل، دمنده، کویل های گرم و سرد، محفظه فیلتر، صداگیر و دمپر می باشد. هواساز ها عموما به مجرای کانالی سیستم های تهویه مطبوع، یعنی جایی که هوای برگشتی ساختمان باید به آن جا رود متصل می شود. گاهی نیز هواساز هوای تازه و هوای برگشتی را ازفضای داخل دریافت می کنند.

هواساز های کوچک دارای فیلتر هوا، کویل و دمنده می باشند و تحت عنوان ترمینال یونیت معرفی می شوند. این ترمینال یونیت های ساده را کویل دمنده یا فن کویل می گویند.

هواساز های بدون برگشت هوا کاملا با استفاده از هوای تازه در شرایط استفاده 100 درصد هوا را از بیرون می گیرند و هیچ هوای برگشتی به آنها وارد نمی شود. هواساز های طراحی شده برای بیرون ساختمان در روی پشت بام نصب می شود و به یونیت های پشت بامی معروف هستند.

دانستن طرز کار دستگاه هواساز اهمیت زیادی دارد. وضعیت واحد های انتقال هوا و توزیع هوا در یک ساختمان هدف اصلی کاربرد دستگاه های هواساز می باشد. آنها هوای تازه محیط را از بیرون می گیرند، آن را تمیز می کنند، آن را گرم می کنند یا آن را خنک می کنند و یا ممکن است آن را مرطوب کنند، سپس از طریق برخی از مجرای اطراف به مناطق طراحی شده داخل ساختمان انتقال شان می دهند. بیشتر واحد ها دارای مجرای اضافی هستند تا بتوانند هوای کثیف استفاده شده را از اتاق ها بیرون بریزند که یک فن آن را به بیرون تخلیه کند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بعضی از این هوای برگشت یافته مجدداً در جریان هوای تازه مورد استفاده قرار می گیرد. در غیر این صورت، انرژی حرارتی می تواند وارد هوای تازه شود.

طرز کار دستگاه هواساز به این صورت است که دو واحد دستگاه هواساز برای هوای جریان و بازگشت داریم. در قسمت جلوی ورودی و خروجی هر محوطه ما یک مشبک برای جلوگیری از ورود اشیاء و حشرات داریم.

در ورودی محفظه هوای تازه و تخلیه هوای بازگشت، برخی از دمپرها را داریم. دمپرها چندین ورق فلزی هستند که می توانند بچرخند. آنها می توانند به منظور جلوگیری از ورود یا خروج هوا، می توانند فعالیتی انجام دهند تا هوا به طور کامل داخل یا خارج شود. همچنین می تواند میزان هوای ورودی یا خروجی را محدود کرده و آن را کنترل کنند.

بعد از دمپر ها فیلتر هایی خواهیم داشت. فیلتر ها برای این به کار برده شده اند تا از ورود گرد و غبار به داخل خانه جلوگیری کنند. اگر این فیلتر ها را نداشته باشیم، گرد و غبار در داخل کارخانه و تجهیزات مکانیکی انتقال پیدا می کند. همچنین ممکن است که در یک دستگاه هواساز خانگی وارد شده و محیط را کثیف و تنفس را سخت کند. بنابراین، ما می خواهیم تا حد ممکن این موارد را حذف کنیم. در هر بانک فیلتر، یک حسگر فشار قرار دارد.

با این کار این که چقد فیلتر ها کثیف هستند به مهندسین هشدار داده می شود و در واقع اعلام می کند که زمان تعویض فیلتر ها است. با وجود خاک در فیلترها، مقدار هوای موجود در آن محدود می شود و این سبب افت فشار در فیلتر ها می شود. به طور معمول، ما برخی از فیلترهای پانل یا پیش فیلترها را برای گرفتن بزرگترین ذرات گرد و غبار مورد استفاده قرار می دهیم. سپس چند فیلتر کیسه برای گرفتن ذرات گرد و غبار کوچک تر داریم.

هواساز - مهتاب گستر

قطعات مختلف دستگاه هواساز (هوارسان)

هواسازها دارای قطعات مختلفی از جمله فن، کویل های حرارتی، فیلتر، مبدل حرارتی، کانال و ... می باشد. در واقع هواسازها به گونه ای ساخته می شوند که بعدا می توان اجزای داخلی را متناسب با نیاز تغییر داد.

·        بخش فیلتراسیون

از فیلتر برای پاک سازی هوا از ذرات و خورده آشغال ها می باشد. فیلترها را معمولا بعد از فن قرار می دهند تا جلوی ورود گرد و غبار و ذرات به داخل دستگاه هواساز گرفته شود. شاید لازم باشد در مواردی از یک فیلتر کمکی نیز استفاده کنید. ورود این ذرات موجب خوردگی اجزای داخلی دستگاه می شود و باید به بهترین شیوه جلوی آن را گرفت.

·        انواع فیلترهای هوا

یکی از این انواع فیلترها، فیلترهای فلزی می باشند که برای جلوگیری از ذرات بزرگ استفاده می شود. فیلترهای فلزی تا حد زیادی جلوی ورود گرد و غبار را می گیرند. نوع دیگری از فیلتر ها، فیلتر های کیسه ای می باشند. از فیلترهای کیسه ای برای جلوگیری از ورود ریز تر استفاده می شود. اگر لازم باشد هوای ورودی به طور کامل پاک شود از فیلترهای هپا استفاده می شود. فیلترهای هپا هوا را تا حد زیادی از باکتری های پاک می کند.

·        فن

فن یکی از بخش های بسیار مهم دستگاه هواساز می باشد. هوارسان ها به دلیل ظرفیت بالایی که دارند، باید از فن های بزرگ و نیرومند استفاده شود. در مدل های جدید تر می توان از چندین فن کوچک در کنار یک دیگر استفاده کرد. مزیت استفاده از چند فن بر یک فن این است که مصرف انرژی کمتر می شود و این که اگر یک یا چند فن خراب شوند فن های دیگر تا تعویض فن های خراب عمل هواسازی را انجام می دهند. اما در استفاده از یک فن، اگر آن فن خراب شود کل سیستم هواساز لنگ میماند. برای کنترل سرعت فن در دستگاه هواساز از کیت های اینورتر استفاده می شود.

·        مبدل حرارتی

در بعضی از مدل های هوارسان می توان بخشی از هوای وارد شده را بازیابی کرد . پاس از تصفیه و انجام سرمایش یا گرمایش دوباره به محیط برگرداند. روش کار مبدل حرارتی در هواساز این گونه است که هوای ورودی به هوای خروجی بر خورد می کند و این گونه دمای آن را کاهش یا افزایش می دهد. این کار به ذخیره کردن انرژی کمک کرده و اتلاف انرژی را کم تر می کند.

·        کویل حرارتی

هر کجا سخن از سرمایش و گرمایش باشد ممکن نیست که از کویل های حرارتی سخنی به میان نیاید. در هوارسان ها از کویل ها در کنار تجهیزات دیگر سرمایشی و گرمایشی استفاده می شود. اگر قصد گرمایش داشته باشید از کویل گرمایشی و اگر قصد سرمایشی داشته باشید از کویل سرمایشی استفاده می کنید. این کویل ها به چیلر متصل می شود. کار چیلر به طور خلاصه این است که آب را برای سرمایش هوای ساختمان و یا مصرف در صنعت سرد کنند. آبی که چیلر سرد می کند توسط پمپ ها و از طریق راه های لوله کشی شده به مکان مورد نظر، مثلا فن کویل های می رسد. این لوله ها به خوبی عایق کاری می شوند تا در طول حرکت در لوله ها دچار افزایش دما نشوند. بعد از اتصار کویل به چیلر، جریان هوای سرد از روی کویل ها رد می شود که سبب خنک سازی می شود. برای گرمایش نیز کویل ها به جریان آب گرم متصل می شوند. آب گرم مورد نظر کویل های از طریق بویلر ها تامین می شود. در محیط های صنعتی به جای بویلر از گرما های هدر رفته استفاده کنند تا کویل ها را گرم کنند.

·        سیستم رطوبت زن

بعضی مواقع نیز نیاز به افزایش رطوبت می باشد. در این صورت از کویل های رطوبت زن استفاده می شود. طرز کار کویل رطوبت زن به این صورت است که سیستم به جریان ورودی هوا با استفاده از افشانه قطرات آبی را  اسپری می کند. سیستم رطوبت زن یک گزینه اضافی در هوارسان ها می باشد.

·        سیستم رطوبت گیر

شاید یکی از دلایل اصلی ای استفاده از هواساز، سیستم رطوبت گیری آن باشد. دستگاه های صنعتی در صورت قرارگیری در معرض رطوبت خورده شده و زنگ می زنند. برای کاهش رطوبت از کویل های سرمایشی استفاده می شود. هوارسان ها با کاهش هوای ورودی دمای آنها را تا حدی پایین می آورند که از دمای مورد نیاز برای تشکیل شبنم کم تر شود. رطوبت به صورت قطرات ریز بر روی کویل باقی می ماند. این قطرات کم کم بر روی سینی ای که در کف هواساز قرار دارد ریخته می شود و بعد بیرون هدایت می شود.

هواساز - مهتاب گستر

نحوه نصب دستگاه هواساز

برای نصب و راه اندازی دستگاه هواساز باید یک سری نکاتی رو مد نظر قرار دهیم. برای نصب هوارسان در پشت بام و یا در کف ساختمان باید مطابق با شرایط ساختمان محل نصب انتخاب شود چرا که می تواند این کار مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد.

بنابراین بهتر است قبل از خرید دستگاه هواساز، یک بررسی فنی از محل نصب و پروژه توسط شرکت تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عمل آید تا با توجه به وزن و حجم دستگاه بتوان آن را در بهترین شرایط از لحاظ موقعیت مکانی قرار داد تا هیچ گونه آسیبی به ساختمان و یا سازه ای که دستگاه بر روی آن نصب می شود وارد نشود.

برای نصب دستگاه هواساز باید حتما از کارشناسان متخصص این شرکت استفاده کرد چراکه علاوه بر توان اجرایی و ده ها سال تخصصی که این افراد در زمینه نصب و راه اندازی دستگاه های هوارسان دارند و همچنین حتما برای شروع گارانتی باید متخصصان این شرکت دستگاه هواساز را نصب و تحویل دهند.

دستگاه هواساز شرکت مهتاب گستر

مجموعه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع مختلف دستگاه های سیستم تهویه مطبوع به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع دستگاه هواساز و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هوارسان و نحوه تولید آن و همچنین اطلاع از قیمت دستگاه هواساز به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۱:۲۶ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده