كولينگ تاور مهتاب گستر كولينگ تاور مهتاب گستر .

كولينگ تاور مهتاب گستر

فن كويل - مهتاب گستر

فن كويل - مهتاب گستر

فن كويل گرمايشي و سرمايشي

دستگاه فن كويل (Fan Coil) يك دستگاه حرارتي و تهويه مطبوع است كه معمولاً در سيستم‌هاي تبريد و گرمايش ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. اين دستگاه شامل يك فن دمنده و يك كويل حرارتي است كه در يك بدنه مشترك قرار دارند.

كاربردهاي اصلي سيستم فن كويل عبارتند از:

1. سيستم‌هاي تبريد: در سيستم‌هاي تبريد مبتني بر فن كويل، آب يا مبرد سرد به كويل حرارتي تزريق مي‌شود و توسط فن، هواي اتاق را از طريق كويل عبور مي‌دهد. در اين فرآيند، حرارت از هوا خارج شده و هواي سردتر به اتاق تأمين مي‌شود. اين سيستم‌ها اكثراً در ساختمان‌هاي رزيدنسي، تجاري و اداري استفاده مي‌شوند.

2. سيستم‌هاي گرمايش: در برخي سيستم‌هاي گرمايش، فن كويل مي‌تواند به عنوان يك بخش از سيستم گرمايش ساختمان عمل كند. در اين حالت، آب گرم به كويل حرارتي تزريق مي‌شود و توسط فن، هواي سردتر اتاق را از طريق كويل عبور مي‌دهد. حرارت به هوا منتقل مي‌شود و هواي گرم‌تر به اتاق تأمين مي‌شود. اين نوع سيستم‌ها معمولاً در فصول سرد سال استفاده مي‌شوند.

3. سيستم‌هاي تهويه مطبوع: فن كويل مي‌تواند به عنوان يك بخش از سيستم تهويه مطبوع در ساختمان‌ها استفاده شود. در اين حالت، هواي وارد شده به دستگاه فن كويل از طريق فيلترها تصفيه شده و به كويل حرارتي مي‌رسد. سپس فن هوا را از طريق كويل عبور مي‌دهد و حرارت يا سرماي لازم را به هوا اضافه مي‌كند. هواي ترموستاتيك كنترل شده به اتاق عبور مي‌كند و اتاق را سرد يا گرم مي‌كند.

بنابراين، دستگاه فن كويل در تهويه مطبوع و تبريد ساختمان‌ها استفاده مي‌شود و با كمك فن و كويل حرارتي، حرارت را تغيير مي‌دهد و هواي مطلوب را در اتاق فراهم مي‌كند.

معرفي كامل انواع فن كويل‌ها

فن كويل‌ها داراي انواع مختلفي هستند كه هر كدام با ويژگي‌ها و كاربردهاي خاصي همراه مي‌باشند. برخي از انواع رايج فن كويل‌ها عبارتند از:

انواع فن كويل بر اساس نوع طراحي

·        فن كويل‌هاي افقي:

اين نوع فن كويل براي نصب ديواري يا روي سقف استفاده مي‌شود. طراحي افقي آن امكان نصب در فضاهاي محدود يا فضاهايي با ارتفاع كمتر را مي‌دهد. اين نوع فن كويل‌ها عمدتاً در سيستم‌هاي تهويه مطبوع و گرمايش ساختمان‌هاي مسكوني و تجاري استفاده مي‌شوند.

·        فن كويل‌هاي عمودي:

اين نوع فن كويل به صورت عمودي و در جنبه ارتفاعي نصب مي‌شود. طراحي عمودي فن كويل‌ها به راحتي قابل نصب در فضاهايي است كه داراي ارتفاع بالا و فضاي بزرگي هستند. از اين فن كويل‌ها در سيستم‌هاي تهويه مطبوع بزرگ مانند هتل‌ها، بيمارستان‌ها و ساختمان‌هاي تجاري استفاده مي‌شود.

فن كويل - مهتاب گستر

انواع فن كويل بر اساس شكل ظاهري و نوع قرارگيري

·        فن كويل زميني

فن كويل زميني، يكي از انواع تجهيزاتي است كه در سيستم‌هاي تهويه مطبوع و گرمايش ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. اين نوع فن كويل معمولاً به عنوان جزئي از سيستم گرمايش و سرمايش زميني در نظر گرفته مي‌شود.

·        فن كويل ايستاده

فن كويل ايستاده نوعي سيستم تهويه و تبريد است كه براي سرمايش و گرمايش فضاها استفاده مي‌شود. اين سيستم شامل يك واحد كويل و فن و سيم‌هاي حرارتي است. فن كويل ايستاده معمولاً در فضاهاي داخلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مانند ساختمان‌هاي تجاري، هتل‌ها، ادارات و غيره. عمده ويژگي اين سيستم، نصب آسان و فضاي كمي كه نياز دارد، است. همچنين، اين سيستم قابليت تنظيم و كنترل دما و رطوبت را دارد.

استفاده از فن كويل ايستاده، به عنوان يك راه حل تهويه طبيعي در فضاهايي با محدوديت فضايي مفيد است و از ابعاد كمتري نسبت به سيستم‌هاي ديگر همچون پكيج هاي هواساز و دستگاه وي آر اف است.

·        فن كويل سقفي روكار و توكار

فن كويل سقفي روكار و توكار دو نوع رايج از اين سيستم تهويه مطبوع هستند كه در سيستم‌هاي تهويه و تبريد استفاده مي‌شوند. اين دو نوع فن كويل با توجه به نوع نصبشان در سقف، با يكديگر تفاوت دارند.

فن كويل سقفي روكار يك واحد ايستاده است كه در سقف فضا نصب مي‌شود. در اين نوع، واحد فن كويل به طور مستقيم و روي سقف قرار دارد و با استفاده از لوله‌كشي، هواي گرم يا سرد را از خارج به فن كويل مي‌رساند. سپس هوا توسط فن در داخل واحد حركت مي‌كند و انرژي حرارتي را از طريق صفحه‌هاي حرارتي منتقل مي‌كند. در نهايت، هوا سرد يا گرم شده را به عنوان تهويه به فضا منتقل مي‌كند.

در مقابل، فن كويل سقفي توكار در سقف يا فضاي تخريب‌پذير قرار مي‌گيرد و بخش فعاليتي يا صفحه حرارتي آن ديده نمي‌شود. فن كويل سقفي توكار از طريق يك سيستم لوله‌كشي به سيستم خنك‌كننده و يا گرمايشي متصل مي‌شود. هواي گرم يا سرد از خارج به فن كويل مي‌رسد، كه توسط فن در داخل واحد حركت مي‌كند و انرژي حرارتي را از طريق صفحه‌هاي حرارتي انتقال مي‌دهد. سپس هوا سرد يا گرم شده را به عنوان تهويه به فضا منتقل مي‌كند.

استفاده از فن كويل سقفي روكار و توكار بسته به نيازها و شرايط ساختمان مختلف است. هر كدام از اين نوع فن كويل‌ها مزايا و محدوديت‌هاي خود را دارند و جهت تهويه مطلوب فضا مي‌توانند به كار گرفته شوند.

·        فن كويل كانالي يا داكتي

فن كويل كانالي يا داكتي يك واحد تهويه‌اي است كه براي سرمايش و گرمايش فضاها استفاده مي‌شود. اين نوع فن كويل در سيستم‌هاي تهويه هوا با استفاده از شبكه‌هاي لوله‌كشي هوا توزيع مي‌شود و به طور پنهان درون سقف يا فضا جاي داده مي‌شود.

فن كويل كانالي در يك بستر كانالي قرار دارد. هوا از طريق شبكه‌هاي لوله‌كشي كانالي به فن كويل مي‌رسد و توسط فن داخل واحد حركت مي‌كند. در داخل فن كويل، هوا با صفحات حرارتي تماس برقرار مي‌كند و گرما يا سرما را به هوا منتقل مي‌كند. سپس هواي مطلوبي، از طريق شبكه لوله‌كشي كانالي به اتاق‌ها و فضاهاي مورد نظر توزيع مي‌شود.

مزيت اصلي استفاده از فن كويل كانالي اين است كه امكان توزيع يكنواخت هوا در فضا را فراهم مي‌كند. اين سيستم قادر است به طور همزمان سرمايش يا گرمايش تعداد زيادي از فضاها را فراهم كند و براي فضاهاي بزرگ و منازل، مراكز خريد، هتل‌ها، ساختمان‌هاي اداري و ... مناسب است. علاوه بر اين، نصب فن كويل كانالي به طور پنهان درون سقف‌ها يا ديگر فضاها باعث زيبايي و استفاده بهينه از فضا مي‌شود.

نوع و سايز فن كويل كانالي بسته به نيازها و انتخاب‌هاي فضايي مختلف ممكن است متغير باشد. همچنين، اين سيستم قابليت كنترل دما، رطوبت و چرخش هوا را نيز داراست.

·        فن كويل كاستي

فن كويل كاستي يكي ديگر از انواع فن كويل‌ها است كه معمولاً در فضاهاي داخلي نصب مي‌شود و براي سرمايش يا گرمايش فضاها استفاده مي‌شود. اين نوع فن كويل به شكل مربعي يا مستطيلي طراحي شده است و روي سقف يا ديوار قرار مي‌گيرد.

اين واحدها شامل چندين صفحه حرارتي هستند كه هواي گرم يا سرد از طريق آن‌ها عبور مي‌كند. فن در اين واحد تهويه حركت مي‌كند و باعث جريان هواي مطبوع در فضا مي‌شود. هواي سرد يا گرم شده توسط صفحات حرارتي به فضا منتقل مي‌شود.

فن كويل كاستي اغلب در فضاهاي تجاري مانند ساختمان‌هاي اداري، هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها استفاده مي‌شود. يكي از مزاياي اين نوع فن كويل، نصب آسان و انعطاف پذيري در مكان نصب است. همچنين، با قرار گرفتن روي سقف يا ديوار، فضاي سقف و زمين را آزاد مي‌گذارد و به طور همزمان مي‌تواند تهويه مطبوع را براي چند مكان فراهم كند.

فن كويل كاستي معمولاً داراي كنترل دما، سرعت فن و چرخش هوا است كه مي‌توان بر اساس نيازهاي فضايي تنظيم كرد. همچنين، نيازهاي ساختمان، ميزان صدا و كارايي صفحات حرارتي نيز مهم است و بايد در انتخاب مناسب يك واحد فن كويل كاستي مورد توجه قرار گيرد.

فن كويل - مهتاب گستر

قيمت فن كويل

يكي از موارد مهم در زمان انتخاب و خريد فن كويل براي مصرف كنندگان ميزان هزينه اوليه براي تهيه دستگاه مي‌باشد. قيمت فن كويل به پارامترهاي مختلفي بستگي دارد. يكي از اين پارامترها، نوع ظاهري اين دستگاه است. همانطور كه عنوان شد، فن كويل‌ها داراي انواع مختلفي هستند؛ سيستم‌هاي كاستي، سقفي توكار، كانالي، ديواري، زميني، يك طرفه يا چهار طرفه و ... هر كدام با توجه به تكنولوژي به كار رفته در آن، قيمت مخصوص به خود را دارند. بنابراين انواع مختلف اين دستگاه بر قيمت گذاري آن موثر خواهد بود.

يكي ديگر از عوامل موثر بر قيمت اين دستگاه، ميزان ظرفيت آن است. منظور از ظرفيت ميزان بار كل در هر فضا است. بهتر است كه در دور متوسط، ظرفيت اين دستگاه را محاسبه كرد. همچنين سطح صدا نيز يكي از عوامل موثر بر قيمت اين سيستم تهويه مي‌باشد. چگونگي قرار گرفتن دستگاه و نوع فن و موتور آن مي‌تواند در ميزان صداي دستگاه هنگام كار كردن اثر بگذارد. همچنين براي خريد سيستم فن كويل، بايستي به ابعاد آن و مناسب بودن براي مكان مورد نظر كه در قيمت آن تاثير دارد، توجه كرد.

قيمت فن كويل بسته به نوع متريال مورد استفاده در ساخت، نوع جنس بدنه (فايبرگلاس يا فلزي)، ظرفيت هوادهي، ابعاد، شكل ظاهري، جنس كويل، تراكم فين‌ها و نوع دستگاه اعم از (فن كويل سقفي، زميني، ديواري، كانالي و ...)، و برند شركت توليد كننده مي‌تواند متغير باشد. به عنوان مثال، قيمت يك دستگاه فن كويل زميني دكوراتيو با ظرفيت 400 cfm كه با متريال با كيفيت متوسط توليد مي‌شود، به طور معمول در حدود سه ميليون تا سه ميليون پانصد هزار تومان مي‌تواند باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۷:۲۱ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)