کولینگ تاور مهتاب گستر کولینگ تاور مهتاب گستر .

کولینگ تاور مهتاب گستر

اگزاست فن - مهتاب گستر

اگزاست فن - مهتاب گستر

اگزاست فن  (Exhaust Fan)

اگزاست فن به فنی گفته می‌شود که بر خلاف فن‌های دمنده، هوا را می‌کشد و از محیط خارج می‌کند. به‌ طور معمول، اگزاست فن‌ها در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا استفاده می‌شوند. در حالتی که از اگزاست فن در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می‌گردد.

از آنجا که از اگزاست فن با هدف مکیدن هوا و خروج آن از محیط استفاده می‌شود، اگزاست فن باید قدرت مکش بالایی داشته باشد. از این رو عموماً اگزاست فن‌ها دارای موتورهای بسیار قدرتمندی هستند. در شرایط کاری ساده از اگزاست فن‌ها به جهت خروج هوا از محیط بهره‌برداری می‌شود، اما در کارکردی دیگر از اگزاست فن‌ها به جهت ایجاد شرایط گردش هوایی بهره می‌برند. به این صورت که اگزاست فن همراه با مکیدن هوای محیط، این هوا را در اختیار فیلترهایی گذاشته تا بعد از طی شدن پروسه پاکسازی دوباره وارد محیط شوند.

از جمله موارد پر اهمیت در نصب اگزاست فن‌ها، تکمیل فرآیند تهویه در اتاق تمیز می‌باشد. جایی که باید جریان دائمی هوا از ورود تا خروج همراه با فیلتراسیون بالا صورت گیرد. اگزاست فن‌ها در اتاق تمیز وظیفه خروج هوای تولید شده توسط هواسازهای خاص این محیط ها را بر عهده دارند.

اگزاست فن در اتاق تمیز

از آنجایی‌که خروج، ورود و گردش هوا در اتاق تمیز باید کنترل شده باشد، وجود اگزاست فن‌ در این اتاق‌ها اهمیت دو چندانی دارد. معمولاً در طراحی اتاق تمیز، هوا پس از مراحل مختلف فیلتراسیون از هواسازها تأمین می‌شود و از جایی مانند سقف وارد اتاق تمیز می‌شود و از سوی دیگر به وسیله اگزاست فن‌ها از اتاق خارج می‌شود. حال این هوا گاهی اوقات به‌ طور کامل به محیط بیرون داده می‌شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خارجی از اتاق تمیز و یا انرژی آن به سوی هواساز باز می‌گردد.

معمولاً در این‌گونه موارد از اگزاست فن‌هایی استفاده می‌شود که خود دارای فیلتراسیون همانند فیلتر هپا هستند. مجموعه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر می‌تواند انواع اگزاست فن را برای اهداف مختلف طراحی و تولید کند.

انواع اگزاست فن

به طور کلی، دستگاه‌های اگزاست فن، به 3 دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

1.     اگزاست فن سقفی

2.     اگزاست فن آکسیال

3.     اگزاست فن یوتیلیتی

اگزاست فن سقفی

فن‌های سقفی در داخل سقف نصب می‌شود و با مکش هوای محیط همانند هود آشپزخانه هوا را از محیط مورد نظر توسط داکت خارج می‌کنند. این فن‌ها اغلب هوای آلوده را به صورت موضعی از محیط خارج می‌کنند ولی از مصرف پایین انرژی برخوردار هستند.

اگزاست فن اکسیال

فن‌های اکسیال یا محوری دارای یک فن محوری از نوع مکنده یا دمنده می‌باشند که اغلب هوای زیادی را با پرتاب کم و فشار کم تخلیه می‌کنند و صدای کمی تولیدی می‌کنند.

اگزاست فن یوتیلیتی

فن یوتیلیتی به فن‌هایی گفته می‌شود که به صورت مرکزی در پشت بام خانه نصب می‌شوند و هوای آلوده را از محیط مکش می‌کنند و این هوای خارج شده به وسیله داکت‌های مناسب به سمت خارج هدایت می‌شوند.

البته این فن‌ها از جهت نوع موتور به دو بخش تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

1.     آکسیال

2.     سانتریفیوژ

از نظر عملکرد می‌توان اگزاست فن‌ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد. نوعی که هوا را خارج کرده و مدل فن‌هایی که گردش هوا را در محیط ایجاد کرده و پس از فیلتر کردن و تمیز کردن هوا، آن را به محیط باز می‌گردانند.

اگزاست فن - مهتاب گستر

قطعات اگزاست فن

اگزاست فن سانتریفیوژ از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین فن‌ها اگزاست به شمار می‌رود که شامل اجزای مختلفی می‌باشد. برای این که شما با اجزای آن آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

·        الکترو موتور

نیروی محرکه اگزاست فن الکتروموتورهای می باشند، دقت داشته باشید که برند این قطعه باید بسیار عالی و معتبر باشد، چرا که بیشتر قدرت و زحمت دستگاه روی این قطعه می‌باشد و به همین دلیل باید بهترین و مناسب‌ترین نوع و برند آن را روی فن قرار دهند. زمانی که شما می‌خواهید این فن را خریداری کنید باید به درجه حفاظت الکتروموتور آن دقت بسیاری داشته باشد، هر چه درجه آن بالاتر باشد بدون شک عمر آن هم بیشتر خواهد شد و به مدت طولانی‌تری برای شما کار خواهد کرد.

·        پروانه (فن)

قسمت اصلی که در ساختار اگزاست فن وجود دارد پروانه یا همان فن می‌باشد و هوا را می‌تواند در درون دستگاه به جریان بیندازد. پروانه‌هایی که در این فن قرار می‌گیرند بسته به این که در کدام یک از فن‌هایی اگزاست هستند دارای انواع مختلفی می‌باشند. یکی از آنها بکوارد شعاعی می‌باشد که خود به تنهایی چهار دسته است و هر یک از آنها کاربرد و قدرت مختلفی دارد. شما بسته به این که فن مورد نظر خود را برای چه مکانی می‌خواهید به کار ببرید، پروانه آن هم در آن فن قرار داده شده است تا عملکرد خوبی داشته باشد.

تهیه مناسب‌ترین اگزاست فن

همان طور که اشاره شد، شما با ویژگی‌های اگزاست فن آشنایی کاملی به دست آوردید و به خوبی می‌توانید بهترین نوع آن را تشخیص دهید. اما نکته‌ای که در این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که شما مناسب‌ترین این فن را برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید. در واقع هر محیطی به یکی از فن‌های خاص و منحصر به فرد نیاز دارد که شما باید بر اساس نوع محیط خود اگزاست فن مناسبی را انتخاب کنید. اگر شما نمی‌توانید بهترین نوع آن را تشخیص دهید و نمی‌دانید کدام یک از آنها برای محیط مورد نظرتان مناسب می‌باشد. برای این منظور، بهتر است با شرکت صنعتی مهتاب گستر مشورت کنید تا یکی از بهترین انواع اگزاست فن‌ها را به شما معرفی کنیم تا از خرید خود رضایت داشته باشید. بر این اساس شما می‌توانید یکی از بهترین انواع اگزاست فن‌ها را که برای محیط مورد نظر شما، مناسب‌تر است را مورد استفاده قرار دهید.

عوامل موثر در انتخاب و خرید اگزاست فن

انتخاب و خرید یک فن اگزاست، می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی باشد. در زیر، به برخی از عوامل مهم که در انتخاب و خرید فن اگزاست نقش دارند، اشاره خواهیم کرد:

1. نوع و کاربرد: نوع و کاربرد مورد استفاده از فن اگزاست از عوامل اساسی در انتخاب آن است. به عنوان مثال، آیا شما نیاز به اگزاست فن برای استفاده در محیط‌های صنعتی، تجاری یا خانگی دارید؟ همچنین، آیا نیاز به اگزاست فن برای خنک کردن یک سیستم خاص (مانند سیستم‌های الکترونیکی یا کامپیوتری) یا تهویه هوای محیطی بیشتر دارید؟

2. ظرفیت و قدرت: ظرفیت و قدرت فن اگزاست نشان دهنده حجم هوایی است که می‌تواند حرکت دهد. این عوامل مهم در تعیین قدرت خنک کنندگی و تهویه هوا توسط فن است. بسته به نیاز خود، باید اندازه و ظرفیت مناسبی را انتخاب کنید.

3. راندمان و میزان صدا: راندمان فن اگزاست تعیین کننده مقدار هوای متحرک است که توسط آن تولید می‌شود. باید به راندمان بالا و مصرف انرژی کمتر دقت کنید. همچنین، میزان صدایی که فن تولید می‌کند هم مهم است، بنابراین فنی با سطح صدای کمتر ممکن است برای استفاده‌هایی مانند کاربردهای خانگی یا در محیط‌هایی که نیاز به سکوت دارند، مناسب‌تر باشد.

4. طراحی و ابعاد: طراحی و ابعاد اگزاست فن باید با محل نصب و فضای موجود سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال، آیا فضای کافی برای نصب یک فن بزرگ وجود دارد یا آیا نیاز به فن‌های کوچک‌تر و سبک‌تری است؟ همچنین، فکر کنید که آیا نیاز به فن با ابعاد و شکل خاصی دارید یا خیر.

5. کیفیت و قابلیت اطمینان: برند و کیفیت اگزاست فن نقش مهمی در عملکرد و قابلیت اطمینان آن دارد. انتخاب یک برند معتبر و محبوب و اطلاعات درباره تجربیات کاربران قبلی می‌تواند به خرید صحیح کمک کند.

6. قیمت: قیمت اگزاست فن نیز در انتخاب نقش مهمی ایفا می‌کند. این که بودجه مورد نظر شما برای خرید فن چقدر است و با توجه به قابلیت‌ها و نیازهایتان، قیمت مقرون به صرفه‌ای را برای خود مشخص کنید.

در نهایت، در هنگام انتخاب و خرید فن اگزاست، بهتر است از بررسی و مقایسه مشخصات فن‌های مختلف، مطالعه نقد و بررسی‌ها و مشاوره با متخصصان مجرب شرکت مهتاب گستر بهره بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

خرید اگزوز فن مناسب

هر چند انتخاب اگزوز فن، خرید و نصب اگزاست فن نیاز به تجربه و تخصص دارد، اما با مطالعه این مقاله امیدواریم بتوانید هواکش مناسب را برای مکان خود انتخاب کنید. برای انتخاب اگزاست فن یا فن دمنده دو مشخصه اصلی را باید بدانیم؛ فشاری که اگزوز فن باید تامین نماید و دبی یا حجم هوایی که اگزوز فن باید جابجا نماید که معمولاً با واحد متر مکعب بر ساعت یا فوت مکعب بر دقیقه (CFM) بیان می‌شود. با داشتن این دو آیتم می‌توانید به کاتالوگ شرکت سازنده اگزوز فن مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید. اگر قرار باشد که فن برای خنک نگه داشتن فضا هم به کار گرفته شود، عوامل دیگری چون بار حرارتی فضا، چگالی هوا و دمای هوا و ... نیز اهمیت پیدا می‌کند.

اگزاست فن - مهتاب گستر


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۱:۵۰ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده