كولينگ تاور مهتاب گستر كولينگ تاور مهتاب گستر .

كولينگ تاور مهتاب گستر

چگونه يك واحد روف تاپ پكيج كار مي كند؟

روف تاپ پكيج - مهتاب گستر

روف تاپ پكيج چيست؟

آيا تا به حال فكر كرده ايد كه يك واحد تهويه مطبوع پشت بامي همانند روف تاپ پكيج، چگونه كار مي كند؟

واحد هاي تهويه مطبوع پشت بام يا همان روف تاپ پكيج (RTU) معمولاً روي پشت بام ساختمان ‌هاي تجاري كوچك مستقر مي ‌شوند تا گرمايش و تهويه مطبوع را براي مكان ‌هاي مشخصي از ساختمان فراهم نمايند. آن ها به صورت يك پكيج كاملا يكپارچه طراحي، توليد و عرضه مي شوند و از آن جايي كه به راحتي از كارخانه مونتاژ مي شوند، مي توان آن ها را به راحتي در كانال كشي ساختمان (جايي كه هوا از آن عبور مي كند) نصب و راه اندازي كرد.

واحد هاي روف تاپ پكيج براي چه مواردي استفاده مي شوند؟

روف تاپ پكيج ها (RTU) براي گرمايش و سرمايش ساختمان هاي مسكوني و تجاري استفاده مي شوند. در مقايسه با سيستم هاي داخلي، روف تاپ پكيج ها در برابر آب و هوا بسيار مقاوم هستند. اين ويژگي به آن ‌ها اين امكان را مي ‌دهد كه از ورود هواي آلوده، گرد و غبار، ريزگرد ها و ساير آلاينده هاي كوچك جلوگيري كنند و فقط هوا از آن عبور ‌كند.

روف تاپ پكيج ها همچنين رايج ترين سيستم هاي تهويه مطبوع هستند زيرا فضاي كم تري مصرف مي كنند و نياز به تعمير و نگهداري كم تري دارند. از آن جايي كه آن ها بيشتر روي پشت بام ها قرار مي گيرند، احتمال سرقت يا دستكاري آن ها بسيار كم تر يم باشد. به همين دلايل است كه اكثر ساختمان هاي تجاري مانند ادارات، بيمارستان ها و مدارس از سيستم هاي تهويه مطبوع پشت بامي (روف تاپ پكيج ها) استفاده مي كنند.

واحد روف تاپ پكيج چگونه كار مي كند؟

شايان ذكر است كه در حالي كه روف تاپ پكيج ها كمي با سيستم هاي تهويه مطبوع داخلي متفاوت هستند، اما عملكرد اصلي آن ها يكسان است. آنها محل ما را در آن روزهاي سرد و گرم گرم و خنك مي كنند.

سيستم گرمايش روف تاپ پكيج ها

يك واحد تهويه مطبوع پشت بامي همانند روف تاپ پكيج، ابتدا هوا را با اتصال به يك عنصر گرمايش الكتريكي همچون المنت هاي حرارتي، كويل هاي گرمايشي يا يك مشعل گازي گرم مي كند.

اما بهترين و به صرفه ترين روش گرمايش در ايران استفاده از كويل آب گرم در دستگاه روف تاپ پكيج مي باشد. در زمستان آب گرمي كه معمولا از طريق موتورخانه يا پكيج گرمايشي تامين شده به داخل كويل فرستاده شده و با عبور هوا از روي آن هواي گرم مي شود و به محيط ارسال مي شود. اين روش بسيار متداول مي باشد.

روف تاپ پكيج - مهتاب گستر

اتصال كويل آب گرم به روف تاپ پكيج

لوله كشي آب رفت بايد حدقل هم سايز اتصال چند راهه (مانيفلد) باشد تا سرعت آب رفت جاري درانتهاي لوله هاي درون كويل يكنواخت بوده و ضربه قوچ ايجاد نشود.

سفت كردن بيش از حد اتصالات هدر هاي كويل و چند راهه (مانيفلد) به كويل آسيب مي زند.

اتصالات ورودي و خروجي آب در هر كويل در جايي از بدنه دستگاه در پانل متحرك كه توسط پيچ در جاي خود مهار شده است خارج مي شوند.

در كويل هاي استاندارد، ورودي آب مي تواند يا در بالاي كويل باشد و يا در انتهاي پايين كويل و نيز مي توان هم ازاتصالات راست گرد و هم از اتصالات چپ گرد در آن استفاده كرد كه البته شرايط جريان مخالف نيز در هر دو حالت بايد حفظ شود.

سيستم سرمايش روف تاپ پكيج ها

سرمايش در روف تاپ پكيج ها از طريق سيكل تبريد و گاز مبرد به صورت مستقيم تامين مي شود.

كانال هاي هواي رفت و برگشت به صورت مستقيم به روف تاپ پكيج نصب شده و تامين هواي تازه مورد نياز و گردش هواي برگشت توسط بلوور كم صدا صورت پذيرفته و جهت فيلتراسيون هوا از انواع فيلتر هاي آلومينيومي، پليتد يا امرگلاس و فيلتر هاي كيسه اي استفاده مي شود.

سيستم كنترل هوشمند دستگاه با مد هاي مختلف عملكردي از ديگر قابليت هاي دستگاه به شمار مي رود.

نصب فيلتر در روف تاپ پكيج ها

فيلتر هاي كيسه اي و پيش فيلتر ها از طريق درب دسترسي قابل دسترسي مي باشند. براي دسترسي به فيلتر هايي كه به صورت رديفي نصب شده اند از پانل هاي برداشتني كه سريع جدا مي شوند استفاده مي شود.

فيلتر هايي كه به صورت رديفي نصب مي شوند به منظور سهولت در برداشتن و جاي گذاري مجدد با استفاده از بست محكم مي شوند. فيلتر هايي كه روي چارچوب قرار مي گيرند توسط چهار عدد گيره سر جاي خود محكم مي شوند.

به منظور پاكيزه نگه داشتن فيلتر ها، وقتي دستگاه روف تاپ پكيج از كارخانه ارسال مي شود در قسمت نصب فيلتر هاي آن، فيلتر ها را نصب نمي كنند. در آخرين زمان قبل از راه اندازي، فيلتر ها سر جاي خود كار گذاشته مي شود.

روف تاپ پكيج - مهتاب گستر

مهم ترين ويژگي هاي روف تاپ پكيج

معمولا در ساخت دستگاه هاي روف تاپ پكيج مختلف از موتور فن هاي بسيار قوي و با كيفيتي استفاده مي شود كه ميزان صداي آن ها در كم ترين مقدار ممكن و همچنين مصرف انرژي آن ها نيز در حداقل حالت ممكن مي باشد.

همچنين اين امكان را دارد تا براي آن كويل بخار و يا الكتريكي نصب كرده و گرماي مطبوع را از اين طريق ايجاد نماييم.

از ديگر از ديگر مزايا و ويژگي‌ هاي مثبت دستگاه روف تاپ پكيج اين موضوع است كه مي ‌توان بر روي آن انواع مختلف كمپرسور ها را از نوع اسكرال، اسكرو و سانتريفيوژ نصب مي شود.

از ديگر ويژگي ‌هاي مهم اين سيستم، با توجه به پيشرفته بودن و به روز بودن تكنولوژي به كار رفته در آن اين موضوع مي باشد كه مي توان از اين سيستم گرمايشي و سرمايشي پيشرفته در سيستم مديريت هوشمند ساختمان نيز بهره برداري كرد و خدمات بسيار عالي را در جهت سرمايش و گرمايش سازه ها و ساختمان هاي مختلف ايجاد نماييد.

كاربرد هاي روف تاپ پكيج

كاربرد هاي روف تاپ پكيج، در بسياري از موارد مشابه كاربرد هاي دستگاه هواساز مي باشد. اما، تفاوت در اساس كار، محدوديت ها و قيمت تمام شده آن هاست كه در انتخاب ما مؤثر خواهند بود.

نكات مهم انتخاب و خريد روف تاپ پكيج

به طور كلي روف تاپ پكيج ها به منظور ايجاد گرمايش و سرمايش و عموما در پروژه هاي تجاري و صنعتي و سالن هاي اجتماعات، سالن هاي ورزشي و ... مورد استفاده و بهره برداري قرار مي گيرند.

روف تاپ پكيج در واقع از يك چيلر هوايي همراه با هواساز تشكيل شده است كه داراي كويل سرمايش DX مي باشد و مستقيما گاز مبرد در آن جريان دارد.

روف تاپ پكيج به عنوان يك واحد مستقل در پشت بام ساختمان نصب مي شود و در مكان هايي كه داراي فضا هايي با متراژ و حجم بالا مي باشند و به دماي يكسان نياز دارند، قابل استفاده مي باشند.

براي مشاوره و خريد دستگاه روف تاپ پكيج مي توانيد با تيم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشيد .

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۸:۱۶ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)