کولینگ تاور مهتاب گستر کولینگ تاور مهتاب گستر .

کولینگ تاور مهتاب گستر

چگونه یک واحد روف تاپ پکیج کار می کند؟

روف تاپ پکیج - مهتاب گستر

روف تاپ پکیج چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که یک واحد تهویه مطبوع پشت بامی همانند روف تاپ پکیج، چگونه کار می کند؟

واحد های تهویه مطبوع پشت بام یا همان روف تاپ پکیج (RTU) معمولاً روی پشت بام ساختمان ‌های تجاری کوچک مستقر می ‌شوند تا گرمایش و تهویه مطبوع را برای مکان ‌های مشخصی از ساختمان فراهم نمایند. آن ها به صورت یک پکیج کاملا یکپارچه طراحی، تولید و عرضه می شوند و از آن جایی که به راحتی از کارخانه مونتاژ می شوند، می توان آن ها را به راحتی در کانال کشی ساختمان (جایی که هوا از آن عبور می کند) نصب و راه اندازی کرد.

واحد های روف تاپ پکیج برای چه مواردی استفاده می شوند؟

روف تاپ پکیج ها (RTU) برای گرمایش و سرمایش ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شوند. در مقایسه با سیستم های داخلی، روف تاپ پکیج ها در برابر آب و هوا بسیار مقاوم هستند. این ویژگی به آن ‌ها این امکان را می ‌دهد که از ورود هوای آلوده، گرد و غبار، ریزگرد ها و سایر آلاینده های کوچک جلوگیری کنند و فقط هوا از آن عبور ‌کند.

روف تاپ پکیج ها همچنین رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند زیرا فضای کم تری مصرف می کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کم تری دارند. از آن جایی که آن ها بیشتر روی پشت بام ها قرار می گیرند، احتمال سرقت یا دستکاری آن ها بسیار کم تر یم باشد. به همین دلایل است که اکثر ساختمان های تجاری مانند ادارات، بیمارستان ها و مدارس از سیستم های تهویه مطبوع پشت بامی (روف تاپ پکیج ها) استفاده می کنند.

واحد روف تاپ پکیج چگونه کار می کند؟

شایان ذکر است که در حالی که روف تاپ پکیج ها کمی با سیستم های تهویه مطبوع داخلی متفاوت هستند، اما عملکرد اصلی آن ها یکسان است. آنها محل ما را در آن روزهای سرد و گرم گرم و خنک می کنند.

سیستم گرمایش روف تاپ پکیج ها

یک واحد تهویه مطبوع پشت بامی همانند روف تاپ پکیج، ابتدا هوا را با اتصال به یک عنصر گرمایش الکتریکی همچون المنت های حرارتی، کویل های گرمایشی یا یک مشعل گازی گرم می کند.

اما بهترین و به صرفه ترین روش گرمایش در ایران استفاده از کویل آب گرم در دستگاه روف تاپ پکیج می باشد. در زمستان آب گرمی که معمولا از طریق موتورخانه یا پکیج گرمایشی تامین شده به داخل کویل فرستاده شده و با عبور هوا از روی آن هوای گرم می شود و به محیط ارسال می شود. این روش بسیار متداول می باشد.

روف تاپ پکیج - مهتاب گستر

اتصال کویل آب گرم به روف تاپ پکیج

لوله کشی آب رفت باید حدقل هم سایز اتصال چند راهه (مانیفلد) باشد تا سرعت آب رفت جاری درانتهای لوله های درون کویل یکنواخت بوده و ضربه قوچ ایجاد نشود.

سفت کردن بیش از حد اتصالات هدر های کویل و چند راهه (مانیفلد) به کویل آسیب می زند.

اتصالات ورودی و خروجی آب در هر کویل در جایی از بدنه دستگاه در پانل متحرک که توسط پیچ در جای خود مهار شده است خارج می شوند.

در کویل های استاندارد، ورودی آب می تواند یا در بالای کویل باشد و یا در انتهای پایین کویل و نیز می توان هم ازاتصالات راست گرد و هم از اتصالات چپ گرد در آن استفاده کرد که البته شرایط جریان مخالف نیز در هر دو حالت باید حفظ شود.

سیستم سرمایش روف تاپ پکیج ها

سرمایش در روف تاپ پکیج ها از طریق سیکل تبرید و گاز مبرد به صورت مستقیم تامین می شود.

کانال های هوای رفت و برگشت به صورت مستقیم به روف تاپ پکیج نصب شده و تامین هوای تازه مورد نیاز و گردش هوای برگشت توسط بلوور کم صدا صورت پذیرفته و جهت فیلتراسیون هوا از انواع فیلتر های آلومینیومی، پلیتد یا امرگلاس و فیلتر های کیسه ای استفاده می شود.

سیستم کنترل هوشمند دستگاه با مد های مختلف عملکردی از دیگر قابلیت های دستگاه به شمار می رود.

نصب فیلتر در روف تاپ پکیج ها

فیلتر های کیسه ای و پیش فیلتر ها از طریق درب دسترسی قابل دسترسی می باشند. برای دسترسی به فیلتر هایی که به صورت ردیفی نصب شده اند از پانل های برداشتنی که سریع جدا می شوند استفاده می شود.

فیلتر هایی که به صورت ردیفی نصب می شوند به منظور سهولت در برداشتن و جای گذاری مجدد با استفاده از بست محکم می شوند. فیلتر هایی که روی چارچوب قرار می گیرند توسط چهار عدد گیره سر جای خود محکم می شوند.

به منظور پاکیزه نگه داشتن فیلتر ها، وقتی دستگاه روف تاپ پکیج از کارخانه ارسال می شود در قسمت نصب فیلتر های آن، فیلتر ها را نصب نمی کنند. در آخرین زمان قبل از راه اندازی، فیلتر ها سر جای خود کار گذاشته می شود.

روف تاپ پکیج - مهتاب گستر

مهم ترین ویژگی های روف تاپ پکیج

معمولا در ساخت دستگاه های روف تاپ پکیج مختلف از موتور فن های بسیار قوی و با کیفیتی استفاده می شود که میزان صدای آن ها در کم ترین مقدار ممکن و همچنین مصرف انرژی آن ها نیز در حداقل حالت ممکن می باشد.

همچنین این امکان را دارد تا برای آن کویل بخار و یا الکتریکی نصب کرده و گرمای مطبوع را از این طریق ایجاد نماییم.

از دیگر از دیگر مزایا و ویژگی‌ های مثبت دستگاه روف تاپ پکیج این موضوع است که می ‌توان بر روی آن انواع مختلف کمپرسور ها را از نوع اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژ نصب می شود.

از دیگر ویژگی ‌های مهم این سیستم، با توجه به پیشرفته بودن و به روز بودن تکنولوژی به کار رفته در آن این موضوع می باشد که می توان از این سیستم گرمایشی و سرمایشی پیشرفته در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان نیز بهره برداری کرد و خدمات بسیار عالی را در جهت سرمایش و گرمایش سازه ها و ساختمان های مختلف ایجاد نمایید.

کاربرد های روف تاپ پکیج

کاربرد های روف تاپ پکیج، در بسیاری از موارد مشابه کاربرد های دستگاه هواساز می باشد. اما، تفاوت در اساس کار، محدودیت ها و قیمت تمام شده آن هاست که در انتخاب ما مؤثر خواهند بود.

نکات مهم انتخاب و خرید روف تاپ پکیج

به طور کلی روف تاپ پکیج ها به منظور ایجاد گرمایش و سرمایش و عموما در پروژه های تجاری و صنعتی و سالن های اجتماعات، سالن های ورزشی و ... مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند.

روف تاپ پکیج در واقع از یک چیلر هوایی همراه با هواساز تشکیل شده است که دارای کویل سرمایش DX می باشد و مستقیما گاز مبرد در آن جریان دارد.

روف تاپ پکیج به عنوان یک واحد مستقل در پشت بام ساختمان نصب می شود و در مکان هایی که دارای فضا هایی با متراژ و حجم بالا می باشند و به دمای یکسان نیاز دارند، قابل استفاده می باشند.

برای مشاوره و خرید دستگاه روف تاپ پکیج می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۸:۱۶ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده